Τρίτη, 31 Μαρτίου 2015

Όσα "ξέχασε" να πει ο κος Μπαλτάς για την Επανάσταση του 1821

Η μήτρα της ελληνικής επανάστασης και το "τσουβάλιασμα" όλων των επαναστάσεων στην Ευρώπη

Στάθης Διομήδης
Μάρτιος 2015

Πριν λίγες ημέρες ο υπουργός παιδείας κος Μπαλτάς έστειλε μια επιστολή στα σχολεία όλης της χώρας με αφορμή τον εορτασμό της Επανάστασης του 1821.

Σε αυτή την επιστολή ο κος Μπαλτάς αναφέρει μεταξύ άλλων ότι: «η Ελληνική Επανάσταση υπήρξε τέκνο του Διαφωτισμού… Όπως και με το πρώτο Σύνταγμα της Αμερικής έτσι και τώρα με το πρώτο Σύνταγμα της Επαναστατημένης Ελλάδας ένας λαός ή ένα έθνος εγκαινιάζει την ύπαρξή του… όλες οι επαναστάσεις όπως και η Ελληνική δημιούργησαν σε μεγάλο βαθμό τους λαούς που τις έκαναν».

Μέσα από έναν αξιοζήλευτο γραπτό λόγο προσπαθεί να ξαναγράψει ή/και να σβήσει την ιστορία. Δεν εξηγείται αλλιώς ότι αναφέρει μόνο το Διαφωτισμό ως μήτρα της Επανάστασης. Και βέβαια έχει παίξει σημαντικό ρόλο το κίνημα του Διαφωτισμού αλλά άραγε, οι δεκάδες αποτυχημένες Ελληνικές Επαναστάσεις από τα μέσα ακόμη του 15ου αιώνα (πολύ πριν το κίνημα του Διαφωτισμού) που καταπνίγηκαν στο αίμα δεν έχουν καμία αξία και σχέση με το 1821 αλλά και με το άσβεστο πάθος των Ελλήνων για Αξιοπρέπεια, Ελπίδα, και προπάντων Ελευθερία; Το ενιαίο του γένους και του θρησκεύματος, η παράδοση, η γλώσσα, το Βυζάντιο, η Φιλική Εταιρεία δεν έπαιξαν κανέναν ρόλο; Η αναφορά στο Διαφωτισμό ως μόνη μήτρα της Επανάστασης, έχει «στόχο» να καταδείξει ότι η Επανάσταση του 1821 ήταν βασικά ταξική. Το ότι παγκοσμίως ιστορικά είναι κοινά αποδεκτό ότι η Ελληνική Επανάσταση του 1821 είναι κυρίως Εθνικοαπελευθερωτική έχοντας και κοινωνικά χαρακτηριστικά φαίνεται ότι δεν αφορά τον κύριο υπουργό. Εάν πιστεύει ότι είναι ταξική ας μας πει ποια τάξη και με ποια αιτήματα ξεσηκώθηκε…

Δευτέρα, 30 Μαρτίου 2015

Η Ελληνική κρίση στο ZDF

Σε 15 λεπτά το ZDF με ένα μικρό θεατρικό συνοψίζει την Ελληνική κρίση και τις ευθύνες όσων την συντηρούν, σώζοντας την τιμή της χώρας τους από τα ατιμωτικά καμώματα της κυβέρνησής της.

Οικονομική καταστροφή - νομισματική παράλυση και ασφυξία - διάλυση των δομών - άρνηση των αποζημιώσεων... και στο τέλος κάτι που θα εκπλήξει και θα συγκλονίσει.





Κυριακή, 29 Μαρτίου 2015

1 Απριλίου 1955: Όταν οι μαθητές έδιναν την ζωή τους για την πατρίδα


60 χρόνια από την έναρξη του Εθνικοαπελευθερωτικού αγώνα της ΕΟΚΑ. 

Μια από τις ενδοξότερες σελίδες ηρωισμού και πίστης στα ιδανικά της Ελευθερίας και του Ελληνισμού αποτελεί ο αγώνας της Κύπρου του 1955-59, που απάλλαξε την Κύπρο από τους Άγγλους αποικιοκράτες. 

Το 1878 οι Άγγλοι διαδέχονται τους Τούρκους στην κατοχή του νησιού. Οι Κύπριοι διατρανώνουν με κάθε ευκαιρία τον πόθο τους για Ένωση με την Ελλάδα και αισιοδοξούν ότι η Μεγάλη Βρετανία θα βοηθήσει προς τον σκοπό αυτό, όπως είχε κάνει και με τα Επτάνησα.Το 1931 ο λαός εξεγείρεται, καίει το Κυβερνείο και υψώνει τη γαλανόλευκη. Οι ταραχές εξαπλώνονται παντού, οι Άγγλοι όμως απαντούν με συλλήψεις, φυλακίσεις, επιβολή προστίμων και κατάργηση συνταγματικών ελευθεριών. Χειρότερα όλων είναι τα καταπιεστικά μέτρα που λαμβάνονται εναντίον της παιδείας, με στόχο τον αφελληνισμό του νησιού. Κατά τη διάρκεια του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου οι ελπίδες αναπτερώνονται λόγω της συμμαχίας της Ελλάδας με τους Βρετανούς, λίγο αργότερα όμως η στάση των πρώην συμμάχων είναι απογοητευτική. Στο Δημοψήφισμα, που διοργανώνει η Εθναρχούσα Εκκλησία τον Ιανουάριο του 1950, ο λαός στη συντριπτική του πλειοψηφία ψηφίζει υπέρ της Ένωσης της Κύπρου με την Ελλάδα. Η Μεγάλη Βρετανία τότε αρνείται οποιαδήποτε συζήτηση και δηλώνει ότι γι’ αυτήν «δεν υφίσταται Κυπριακόν ζήτημα ούτε εις το παρόν ούτε εις το μέλλον». Με τα δεδομένα αυτά η ανάληψη ένοπλου αγώνα είναι πλέον μονόδρομος για την Κύπρο. 

Σάββατο, 28 Μαρτίου 2015

Σεμπαϊδήν Καραχότζα: Τα μειονοτικά σχολεία παράγουν "κούτσουρα"



Τα σχολεία που παράγουν «κούτσουρα»

Ως τέτοια χαρακτήρισε τα Μειονοτικά Δημοτικά Σχολεία της Θράκης ο Πομάκος δημοσιογράφος Σεμπαϊδήν Καραχότζα μιλώντας το Σάββατο 21 Μαρτίου σε εκδήλωση που πραγματοποιήθηκε στη Θεσσαλονίκη και είχε ως κύριο θέμα την παρεχόμενη από το ελληνικό κράτος παιδεία στους Έλληνες μουσουλμάνους της Θράκης. Ο κ. Καραχότζα αφού εξήγησε στο κοινό τι ακριβώς είναι αυτά τα μειονοτικά σχολεία τόνισε πως «πρόκειται για τη μοναδική ίσως περίπτωση στον κόσμο όπου μαθητές διδάσκονται τέσσερις διαφορετικές γλώσσες εκ των οποίων καμία δεν είναι η μητρική τους». Παράλληλα αναφέρθηκε και στο αίτημα πολλών μουσουλμάνων της ορεινής κυρίως Ξάνθης για ίδρυση και λειτουργία ελληνόφωνων Δημοτικών Σχολείων στα Πομακοχώρια της περιοχής σημειώνοντας ότι «τα τελευταία χρόνια έχουν δεκαπλασιαστεί οι μουσουλμάνοι εκείνοι που απορρίπτουν τη μειονοτική εκπαίδευση και επιλέγουν τα ελληνόφωνα σχολεία της πόλης για τη μόρφωση των παιδιών τους».

Πέμπτη, 26 Μαρτίου 2015

Το 1821 και οι απόψεις του



Συνεχίστηκε το γαϊτανάκι των διαφορετικών απόψεων για το ποιος και για ποιο λόγο έκανε την Επανάσταση του 1821. Πώς θα μπορούσε άλλωστε να είναι διαφορετικά;

Το μόνο που έχουμε να κάνουμε, είναι να ανακεφαλαιώσουμε. Σύμφωνα με την εθνική άποψη, πολυεθνική τάση το 1821 δεν υπήρχε. Θα την βρείτε στη σχολική ύλη. Διατηρείται μέχρι σήμερα αναλλοίωτη και διακομματική: Πρωθυπουργός, Υπουργός Παιδείας (Η Ελληνική Επανάσταση του 1821, επιτρέψτε μου να πω, είναι γνήσιο πνευματικό τέκνο του Διαφωτισμού), Ελληνική Βουλή (βρήκε τις εφημερίδες της Επανάστασης ως ένα πρωτοποριακό γεγονός του Διαφωτισμού που ο Δ. Υψηλάντης δεν μπόρεσε να παρακολουθήσει).

Σύμφωνα όμως με άλλη άποψη που διατυπώθηκε και σε μια σχολική γιορτή οι τάσεις ήταν δυο, σχηματισμένες πολύ πριν το 1821. Συγκρούστηκαν το 1824 και τελικά διαμορφώθηκε ένα κράτος το 1833 με τρόπο που αξίζει να διερευνηθεί.

Καθένας ας διαλέξει ένα παρελθόν που να ταιριάζει στο παρόν του και να προσδιορίζει το μέλλον του. Αν αυτό φαίνεται καταστροφικό για το κράτος, τότε ας διαμορφώσουμε επιτέλους ένα κοινό παρελθόν, που να ταιριάζει κάπως και στα πραγματικά γεγονότα.

Τετάρτη, 25 Μαρτίου 2015

ΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΤΟΥ 1821 ΣΥΝΕΧΙΖΑΝ ΤΗΝ ΡΩΜΑΝΙΑ



ΘΕΩΡΟΥΣΑΝ ΤΟΥΣ ΡΩΜΗΟΥΣ ΩΣ ΠΡΟΓΟΝΟΥΣ ΤΟΥΣ.

(ΤΟ «ΒΥΖΑΝΤΙΟ» ΔΕΝ ΥΠΗΡΞΕ ΠΟΤΕ - ??? )

-Νομική Διάταξις της Ανατολικής Χέρσου Ελλάδος, ή Οργανισμός του Αρείου Πάγου, Γερουσίας της Ανατ. Ελλάδος, 4/11/1821: “Οι κοινωνικοί νόμοι των αειμνήστων χριστιανών αυτοκρατόρων της Ελλάδος μόνοι ισχύουσι κατά το παρόν εις την Ανατολικήν Χέρσον Ελλάδαν”
-Προσωρινό πολίτευμα της Ελλάδος 1/1/1822, όπου μεταξύ άλλων λέει: “Άχρι της κοινοποιήσεως των ειρημένων κωδίκων, αι πολιτικαί και εγκληματικαι διαδικασίαι βάσιν έχουσι τους Νόμους των αειμνήστων Χριστιανών ημών αυτοκρατόρων”.

Εγκύκλιος του Υπουργού Παιδείας κ.Μπαλτά για την 25η Μαρτίου

(... περιέχουσα μερικές ενδιαφέρουσες αμφισημίες)



διαβάστε την εγκύκλιο ΕΔΩ
http://www.protothema.gr/files/1/2015/03/23/egiklios-balta-25hs.pdf

«Χαῖρε, κεχαριτωμένη· ὁ Κύριος μετὰ σοῦ»


Όλη δόξα όλη χάρη



Το πασίγνωστο τραγούδι του Ιωάννη Σακελλαρίδη, που έχει καθιερωθεί ως το επίσημο εμβατήριο της 25ης Μαρτίου από τον Ελληνικό Στρατό (https://www.youtube.com/watch?v=fhbgr...), σε ενοργάνωση για μπάντα του Αριστοτέλη Καζαντζή. 

Η ποίηση είναι του Γ. Μ. Γεωργοπούλου. 

Bρίσκεται στο βιβλίο του Ιωάννη Σακελλαρίδη "Τυρταίος" (1907), 
σ. 22.

Το τραγούδι ερμηνεύει τμήμα της χορωδίας της Αγίας Ειρήνης Αιόλου υπό την διεύθυνση της Κικής Καψάσκη από σχετικό δίσκο με σχολικά πατριωτικά τραγούδια.

Στο πιάνο συνοδεύει ο Μιλτιάδης Κουτούγκος.

Σκοπός του καναλιού αυτού είναι η παρουσίαση του έργου του Σακελλαρίδη σε όλο του το εύρος, τόσο στην εκκλησιαστική όσο και στην κοσμική μουσική στην οποία υπήρξε επίσης πολυγραφότατος. 

Το τραγούδι αυτό είναι πασίγνωστο αλλά δυστυχώς ελάχιστοι γνωρίζουν ότι είναι σύνθεση του Ιωάννη Σακελλαρίδη.

Δευτέρα, 23 Μαρτίου 2015

«Στα ίχνη της Τρόικας» - ολόκληρο το video (υπότιτλοι)




Το ντοκυμαντέρ των Harald Schumann και Árpád Bondy που εξέπεμψε στις 9/3/15 το 1ο κανάλι της γερμανικής κρατικής τηλεόρασης ARD και ξεσήκωσε θύελλα αντιδράσεων. Μια πιο εκτεταμένη βερσιόν του είχε προβληθεί από το γαλλογερμανικό κανάλι ARTE στις 24/2/15 (https://www.youtube.com/watch?v=xYUqp... στα γερμανικά και https://www.youtube.com/watch?v=nYGOW... στα γαλλικά)

Παρασκευή, 20 Μαρτίου 2015

Η Δύση και το Ρωμέιικο

Μια αρκετά ενδιαφέρουσα ανάλυση, ειδικά στο κομμάτι που αναφέρεται στην ταυτότητα της διάστασης μεταξύ Φραγκικής δύσεως και Ελληνικής ανατολής.


Τετάρτη, 18 Μαρτίου 2015

Υλικό για την σχολική εορτή της 25ης Μαρτίου


Πλούσιο υλικό για την σχολική εορτή της 25ης Μαρτίου μπορεί κανείς να βρει εδώ:

Η ΠΕΘ εκφράζει τη διαφωνία της σε δήλωση του Αρχιεπισκόπου για το θέμα των Ισλαμικών Σπουδών στη Θεολογική Σχολή του ΑΠΘ


Ο Αρχιεπίσκοπος κ. Ιερώνυμος μεταξύ των άλλων θεμάτων, αναφέρθηκε και στις Μουσουλμανικές Σπουδές στην Θεολογική Σχολή του ΑΠΘ και όπως σημειώνεται «τάχθηκε υπέρ της τροποποίησης της λειτουργίας του συγκεκριμένου Τμήματος σε Πρόγραμμα Σπουδών, όπου οι έλληνες μουσουλμάνοι θα έχουν την δυνατότητα φοίτησης και επιμόρφωσης».



Το σχόλιο μας: 

Οπότε με το σκεπτικό του Αρχιεπισκόπου Ιερονύμου, στην θεολογική σχολή θα πρέπει να έχουν "δυνατότητα φοίτησης και επιμόρφωσης" για την θρησκεία τους, και οι "έλληνες" Μάρτυρες του Ιεχωβά, οι "έλληνες" Πεντηκοστιανοί, οι "έλληνες" Καθολικοί, οι "έλληνες" Εβραίοι κλπ κλπ.. Γιατί να έχουν την δυνατότητα μόνον οι "έλληνες μουσουλμάνοι"; Και γενικά η Θεολογική σχολή θα πρέπει να επιμορφώνει "έλληνες" κάθε σέκτας.
(τι ωραία που βάζουμε το "έλληνες" μπροστά ε;! Έχετε γνωρίσει πολλούς αιρετικούς που αισθάνονται Έλληνες;)

Αφού τάχθηκε "υπερ" ο αρχιεπίσκοπος..;

Προσέξτε, δεν σιωπά απλώς, αλλά και επικροτεί και ευλογεί!! την αλλαγή του Προγράμματος Σπουδών.

Η θεολογική σχολή λοιπόν θα παράγει αιρετικούς, ετερόδοξους και αλλόδοξους, για να προσηλυτίζουν στην θρησκεία τους. 

Όταν για να γίνει κάποιος μητροπολίτης, κριτήριο δεν είναι η πνευματικότητα του και η σχέση του με τον Θεό αλλά οι ικανότητά του στις δημόσιες σχέσεις, οι συσχετισμοί, οι ισορροπίες, αυτό είναι το αποτέλεσμα.



Ακολουθεί το Δελτίο Τύπου της ΠΕΘ:

Σάββατο, 14 Μαρτίου 2015

13 Μαρτίου, μνήμη του εθνομάρτυρος Ευαγόρα Παλληκαρίδη



Χτυπά κουδούνι, μπαίνουνε στην τάξη του ο καθένας.
Μπαίνει κι η πρώτη η άταχτη κι η τρίτη που διαβάζει,
μπαίνει κι η πέμπτη αμίλητη, η τάξη του Ευαγόρα.

- Παρόντες όλοι;
- Κύριε, ο Ευαγόρας λείπει.

- Παρόντες, λέει ο δάσκαλος. Και με φωνή που τρέμει:
- Σήκω, Ευαγόρα, να μας πεις ελληνική ιστορία.
Ο δίπλα, ο πίσω, ο μπροστά, βουβοί και δακρυσμένοι,
αναρωτιούνται στην αρχή, ώσπου η σιωπή τους κάμνει
να πέσουν μ’ αναφιλητά ετούτοι κι όλη η τάξη.
- Παλληκαρίδη, άριστα, Βαγόρα,
πάντα πρώτος,
στους πρώτους πρώτος, άγγελε πατρίδας δοξασμένης,
συ μέχρι χθες της μάνας σου ελπίδα κι αποκούμπι,
και του σχολειού μας σήμερα Δευτέρα Παρουσία.
Τα ‘πε κι απλώθηκε σιωπή πα’ στα κλαμένα νιάτα,
που μπρούμυτα γεμίζανε της τάξης τα θρανία,

Παρασκευή, 13 Μαρτίου 2015

Η ΜΕΛΙΣΣΑ ΚΑΙ Ο ΘΡΥΛΟΣ ΤΗΣ ΑΓΙΑΣ ΣΟΦΙΑΣ


Πολλοί θρύλοι και παραδόσεις είναι συνδεδεμένοι με την Αγία Σοφία, το ξεχωριστό μνημείο – σύμβολο της Κωνσταντινούπολης, οι οποίοι μεταδίδονται από γενιά σε γενιά και από στόμα σε στόμα, και διασώζονται μέσα στους αιώνες είτε προφορικά, είτε γραπτά, και αποδεικνύουν πως η Μεγάλη Εκκλησιά όπως την αποκαλούσαν γιατί ήταν το κέντρο όλης της ζωής της Κωνσταντινούπολης, πέρασε μέσα στην λαϊκή φαντασία και στο θρύλο.

Ένας τέτοιος θρύλος μας πληροφορεί για το χτίσιμο της Αγίας Σοφίας από τον αυτοκράτορα Ιουστινιανό Α΄, μετά το 532 μ.Χ.. Σύμφωνα με το θρύλο το αρχιτεκτονικό σχέδιο της Αγίας Σοφίας, του αριστουργήματος αυτού της Βυζαντινής αρχιτεκτονικής, είναι ένα Θεόπνευστο έργο, που έγινε μέσω μιας μικρής, ταπεινής και εργατικής μέλισσας.

Είναι ένας νεοελληνικός θρύλος που το διηγούνταν στην Βιζύη της Θράκης το 19ο αιώνα, και εκεί τον έμαθε όταν ήταν μικρό παιδί ο ποιητής Γεώργιος Βιζυηνός, και περιέγραψε το θρύλο έμμετρα, το 1884, στο ποίημα Η ΑΓΙΑ ΣΟΦΙΑ, της ποιητικής του συλλογής »Ατθίδες Αύραι».

Σύμφωνα με το θρύλο : «Ήταν ο καιρός που ο βασιλιάς στην Πόλη είχε αποφασίσει να χτίσει την Αγία Σοφιά. Είχε καλέσει τον πρωτομάστορα, και ο τελευταίος είχε κάμει ένα, και ύστερα άλλο, και ύστερα άλλα σχέδια, πως να χτιστεί η Μεγάλη Εκκλησιά. Κανένα όμως δεν ευχαριστούσε το βασιλιά. Ήθελε κάτι άλλο, πολύ πιο σπουδαίο. Και ο πρωτομάστορας όλο και σκεφτόταν τι νέο σχέδιο να φτιάσει. Μια Κυριακή, την ώρα που τελείωνε η λειτουργία, ζύγωσε πρώτος ο βασιλιάς να πάρει το αντίδωρο, εκείνο όμως του ξεφεύγει από το χέρι και πέφτει κάτω. Μια στιγμή αργότερα παρουσιάζεται μια μέλισσα που φτεροκοπούσε προς το ανοιχτό παράθυρο, κρατώντας το πεσμένο αντίδωρο του βασιλιά. Βγάνει αμέσως διαταγή ο βασιλιάς, όσοι έχουνε μελίσσια να τ” ανοίξουνε και να ψάξουν, για να βρεθεί. Ψάχνει και ο πρωτομάστορας στα δικά του τα μελίσσια και τι βλέπει; Είχανε κάτσει οι μέλισσες μέρες πριν και είχανε φτιάξει με το κερί μέσα στην κυψέλη, μια εκκλησιά πανέμορφη και σκαλιστή και μεγαλόπρεπη που δεν είχε την όμοιά της σ” ολόκληρη την Οικουμένη. Όλες οι λεπτομέρειες είχανε γίνει στην εντέλεια, μέσα κι” έξω στην εκκλησία. Η πόρτα της ανοιχτή, ο τρούλος έτοιμος, οι κολόνες στη θέση τους, ως και η Αγία Τράπεζα τελειωμένη. Την είχαν αποτελειώσει σ” όλα της την εκκλησιά, και απάνω στην Αγία Τράπεζα της είχε φέρει εκείνη η μέλισσα και είχε αποθέσει το αντίδωρο του βασιλιά. Είδε την εκκλησιά ο πρωτομάστορας, θάμαξε με το τέλειο σχέδιό της. Την είδε κατόπι και ο βασιλιάς και έγινε όλος χαρά. Το σχέδιο, που είχανε φτιάξει οι μέλισσες, έγινε το σχέδιο που χτίστηκε η Αγία Σοφία !!» (πηγή: Κ. Ρωμαίος, ΕΛΛΑΣ, λαογραφία – γεωγραφία – ιστορία).

Κυριακή, 8 Μαρτίου 2015

Ιαπωνία: Τα παιδιά θα επιτρέπεται να κάνουν θόρυβο στο Τόκιο!

(φαντάζεστε έναν Γιαπωνέζο σε Ελληνικό σχολείο την ώρα του διαλείμματος;)


Υστερα από 15 χρόνια... σιωπής αναμένεται να επιτραπεί στα παιδιά να φωνάζουν στο Τόκιο. Σύμφωνα με κανονισμό για την ηχορύπανση που ισχύει την τελευταία 15ετία τα παιδιά δεν επιτρέπεται να κάνουν θόρυβο στην ιαπωνική πρωτεύουσα. Βέβαια, κανείς δεν επιτρέπεται να ξεπερνά τα 45 ντεσιμπέλ, τα οποία αντιστοιχούν στο κελάηδισμα ενός πουλιού.

Η πρόταση, λοιπόν, αναμένεται να εξαιρεί τις φωνές των παιδιών από τον κανονισμό, ωστόσο λέγεται πως θα ισχύει για εκείνες των εφήβων. 

Η απόφαση για την ένταξη των παιδικών φωνών στον κανονισμό ελήφθη έπειτα από παράπονα ηλικιωμένων που ενοχλούνταν από το θόρυβο σε σχολικές αυλές και πάρκα. 

Δευτέρα, 2 Μαρτίου 2015

“Αντρα μου, πάει. Το θρυλικό τραγούδι των Ελληνόφωνων της Κάτω Ιταλίας για τους ξενιτεμένους στα ορυχεία της Γερμανίας



Κατά τη διάρκεια της παντοδυναμίας του Μουσολίνι, οι Ελληνόφωνοι της Κάτω Ιταλίας αναγκάστηκαν να μιλούν μόνο την ιταλική γλώσσα.
Σε διαφορετική περίπτωση, απειλούνταν με αποκεφαλισμό!
Τα Γκρικάνικα, δηλαδή η διάλεκτος των Ελλήνων στην Απουλία και στην Καλαβρία, σταδιακά σταμάτησαν να μιλιούνται, αλλά συνέχισαν να τραγουδιούνται.
Μετά από τον Δεύτερο Παγκόσμιο πόλεμο, οι Ελληνόφωνοι των χωριών της Κάτω Ιταλίας έδιναν καθημερινά μάχη επιβίωσης.
Οι περισσότεροι έφευγαν για τη Γερμανία, το Βέλγιο και την Ελβετία, ως εργάτες στη «μινιέρα», δηλαδή στο ορυχείο.


"Σβήσε την οθόνη και βγες στης φαντασίας το μπαλκόνι"

Καθήλωσε το κοινό η θεατρική παράσταση με τους μικρούς πρωταγωνιστές

"Σβήσε την οθόνη και βγες στης φαντασίας το μπαλκόνι" από το Θεατρικό Εργαστήρι Άργους Ορεστικού για τη στήριξη του προγράμματος σίτισης των μαθητών του Συλλόγου Εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Κοζάνης



Η αριστεία ως «ρετσινιά»

Χρήστος Γιανναράς

Γνωρίσαμε κάποτε στην Ελλάδα μιαν άλλη Αριστερά. Ήταν σε χρόνια που η χώρα έβγαινε, και τότε, από καταστροφή, ασύγκριτα φρικωδέστερη από τη σημερινή. Τότε όμως πρώτο αίτημα της Αριστεράς ήταν, να πάει το 15% του κρατικού προϋπολογισμού στην Παιδεία. Το αίτημα ξεπήδαγε αυθόρμητα από το πλήθος στα συλλαλητήρια, δεν το υπαγόρευε η ντουντούκα. Και οι άνθρωποι που διαδήλωναν για το 15%, είχαν καθημερινό φαγητό ασύγκριτα λιτότερο από τα γεύματα που προσφέρουν σήμερα στους αναγκεμένους τα συσσίτια της Εκκλησίας. Όμως πρώτο αίτημα ήταν τα κονδύλια για την Παιδεία, όχι η αύξηση του κατώτατου μισθού.

Υπήρξε κάποτε στην Ελλάδα μια Αριστερά που ήξερε και σεβόταν το προφανές: ότι μια «ανθρωπιστική κρίση» δεν αντιμετωπίζεται πρωτίστως με μέτρα για την αύξηση του κατά κεφαλήν εισοδήματος, αλλά πρωτίστως με μέτρα για την αύξηση της κατά κεφαλήν καλλιέργειας. Ίσως εκείνη η Αριστερά του 15% να ήξερε λιγότερο ή καθόλου μαρξισμό, αλλά σπούδαζε τη λαϊκή σοφία και απαίτηση. Είχε γεννηθεί από πραγματικές ανάγκες, δεν είχε προλάβει να την καπελώσει η ξιπασιά των εισαγόμενων ιδεολογημάτων, αργόσχολες αδολεσχίες εκκεντρικών πλουσιόπαιδων στις καφετέριες του Κολωνακίου.