Τρίτη, 9 Σεπτεμβρίου 2014

Ζητείται έμπνευση και όχι πιστοποίηση…


Το 2011 ο πρόεδρος της Google, Eric Schmidt, εξαπέλυσε σκληρή κριτική στους υπεύθυνους της εκπαίδευσης στο Ηνωμένο Βασίλειο (ΗΒ), για την αδυναμία τους να επιχειρήσουν τομή στο Αναλυτικό Πρόγραμμα Σπουδών Πληροφορικής στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση· το πρόγραμμα σπουδών εστίαζε μόνο στη χρήση του λογισμικού, χωρίς να παρέχει καμία απολύτως γνώση στην κατασκευή του λογισμικού. Η κίνηση του Σμιντ αποτέλεσε σταθμό στην πολύχρονη, παθιασμένη και συντονισμένη εκστρατεία από εκπαιδευτικούς, γονείς και επαγγελματίες του χώρου των Τεχνολογιών Πληροφορικής και Επικοινωνίας (ΤΠΕ) στο ΗΒ, με στόχο την εισαγωγή της Επιστήμης Υπολογιστών ως διδακτικό αντικείμενο στη δημοτική και μέση εκπαίδευση.


Τρία χρόνια μετά, λίγο ως πολύ διεθνώς απαρατήρητο, συντελείται από αυτόν το Σεπτέμβριο ένα βαρυσήμαντο γεγονός στην ιστορία της βρετανικής εκπαίδευσης. Μαζί με το άνοιγμα των σχολείων, ένα νέο αντικείμενο βρίσκει τη θέση του στο Ωρολόγιο Πρόγραμμα -η Επιστήμη Υπολογιστών. Από το νηπιαγωγείο, για πρώτη φορά τα παιδιά θα μάθουν για μια επιστήμη και μια γλώσσα που αναδιαμορφώνουν τον κόσμο γύρω τους σε καθημερινή βάση. Όπως σημειώνει το ίδιο το Αναλυτικό Πρόγραμμα της Επιστήμης Υπολογιστών, ο στόχος είναι απλός και ξεκάθαρος: να εξοπλίσει τα παιδιά με «υπολογιστική σκέψη και δημιουργικότητα για να κατανοήσουν και να αλλάξουν τον κόσμο».

Καθώς δεν μπορούμε παρά να αποδεχτούμε την ταχύτατη διείσδυση των ΤΠΕ στην καθημερινότητα των παιδιών μας, είναι κρίσιμο να εξοπλίσουμε παράλληλα τα παιδιά αυτά με γνώση και βαθύτερη κατανόηση για τον τρόπο με τον οποίο δουλεύει η τεχνολογία αυτή. Είναι η μόνη ενδεικνυόμενη οδός, τόσο για να αποφύγουμε τη δαιμονοποίηση των ΤΠΕ, όσο και για να κάνουμε κατανοητή στα παιδιά την αναγκαιότητα ενός συνόλου κανόνων στη χρήση των ΤΠΕ και την έκθεσή μας στο Διαδίκτυο.

Επιπροσθέτως, η γνώση για το πώς λειτουργεί μία μηχανή εκτελώντας εκατομμύρια γραμμές κώδικα, είναι στο παιδί εξίσου πολύτιμη για την κατανόηση του τεχνολογικού κόσμου γύρω μας, πραγματικού και ιδεατού, όσο και η γνώση για το DNA ή τους νόμους της φυσικής, που αποτελούν τα δομικά στοιχεία του φυσικού μας κόσμου.

Ένα εμπνευσμένο ολοκληρωμένο Πρόγραμμα Σπουδών Επιστήμης Υπολογιστών που θα διατρέχει την υποχρεωτική και τη λυκειακή εκπαίδευση, δεν θα στοχεύει φυσικά στη δημιουργία μιας στρατιάς Προγραμματιστών ή Επιστημόνων Πληροφορικής, ούτε θα επιχειρεί να δημιουργήσει ή να ανακαλύψει τον επόμενο Στιβ Τζομπς ή Μαρκ Ζούκερμπεργκ –χωρίς, βεβαίως, να το αποκλείει· ο στόχος είναι υψηλότερος και ουσιαστικότερος. Διδάσκουμε τα παιδιά μας γλώσσα και λογοτεχνία, μαθηματικά και φυσικές επιστήμες, γεωγραφία και ιστορία, φιλοσοφία και καλές τέχνες, ώστε να είναι σε θέση να κατανοήσουν όλες τις πτυχές της απίστευτης εξέλιξης του ανθρώπινου πνεύματος, και των δημιουργημάτων της ανθρωπότητας, για να μεγιστοποιήσουμε τις δικές τους δυνατότητες αύριο και να αφήσουν κι εκείνα το δικό τους στίγμα στην ιστορία της ανθρωπότητας. Παραβλέποντας στη διαδικασία αυτή την Επιστήμη Υπολογιστών στερούμε από τα παιδιά μας τη δυνατότητα να κατανοήσουν σε βάθος μια μεγάλη πτυχή του σύγχρονου κόσμου μας, και συγχρόνως να αποκτήσουν συμπληρωματικές δεξιότητες, χρήσιμες στην υπόλοιπη ζωή τους. Συνυφασμένα με την Επιστήμη των Υπολογιστών είναι ο χειρισμός της γλώσσας, η αριθμητική και τα μαθηματικά, η λογική και η αναλυτική σκέψη· δεξιότητες πολύ πιο σπουδαίες από τον απλό χειρισμό μιας διεπαφής ή κάποιου λογισμικού.

Δυστυχώς, στη χώρα μας συνεχίζει να απουσιάζει οποιαδήποτε παρόμοια έμπνευση τόσο σε όσους κατά καιρούς σχεδιάζουν και ασκούν την εκπαιδευτική πολιτική, όσο και μέσα στην εκπαιδευτική κοινότητα. Η ημιμάθεια, η αποθέωση της επιχειρηματικότητας και του κέρδους ως ευγενών στόχων, η εξάρτηση από τρίτους -κεφάλαιο ή δανειστές, συντεχνίες εργαζομένων ή επαγγελματιών- η καθαρά διαχειριστική στάση των ιθυνόντων από όλες τις πλευρές, όλα αυτά αποτελούν τροχοπέδη και καταδικάζουν τα παιδιά μας να παραμένουν παθητικοί χρήστες μιας τεχνολογίας που δεν κατανοούν, πολίτες ενός κόσμου που θα διαμορφώνεται εν πολλοίς ερήμην τους, «πιστοποιημένοι», ωστόσο, με πανηγυρισμούς από τους υπεύθυνους, στην εγκατάσταση ενός εκτυπωτή ή το περιδιάβασμα ενός άρθρου στη Βικιπαιδεία και τη «δημιουργική» κοπτοραπτική μαθητικών / «ερευνητικών» εργασιών.

Διαβάστε περισσότερα:

National curriculum in England: computing programmes of study – GOV.UK
https://www.gov.uk/government/publications/national-curriculum-in-england-computing-programmes-of-study/national-curriculum-in-england-computing-programmes-of-study

Computing At School :: The New Curriculum
http://www.computingatschool.org.uk/index.php?id=natcurr

BBC News – A computing revolution in schools
http://www.bbc.com/news/technology-29010511

ACM Urges Obama to Include CS as Core Component of Science, Math Education — Association for Computing Machinery
http://www.acm.org/press-room/news-releases-2008/obama-education/

Kids Can’t Use Computers… And This Is Why It Should Worry You – Coding 2 Learn
http://www.coding2learn.org/blog/2013/07/29/kids-cant-use-computers/

Πιστοποίηση Μαθητών σε Ικανότητες ΤΠΕ
http://com2cert.cti.gr/

Computer education in the era of the Greek digital school
http://blog.socrates.name/2011/04/computer-education-in-digital-school.html

Introduction of computer science onto the UK schools’ curriculum
http://www.siliconrepublic.com/innovation/item/38242-opinion-add-computer-scien

Why every child should learn to code | Technology | theguardian.com
http://www.theguardian.com/technology/2014/feb/07/year-of-code-dan-crow-songkick


πηγή:

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου