Η Παιδεία στη Ρωσία βρίσκεται ανάμεσα στις είκοσι καλύτερες στον κόσμο, σύμφωνα με το περιοδικό Economist, ωστόσο οι Ρώσοι μαθητές δυσκολεύονται να εφαρμόσουν τις γνώσεις τους στην πράξη.
Σύμφωνα με τα αποτελέσματα πρόσφατης έρευνας που έγινε για το βρετανικό περιοδικό Economist, το σύστημα εκπαίδευσης της Ρωσίας κατέλαβε την εικοστή θέση στον κατάλογο των καλύτερων εκπαιδευτικών συστημάτων στον κόσμο. Πηγή: TASS
Μπορεί το ρωσικό εκπαιδευτικό σύστημα να συμπεριλήφθηκε στα 20 καλύτερα στον κόσμο, και στα τεστ των μαθητών να βρέθηκε στην πρώτη δεκάδα, αλλά οι μαθητές αντιμετωπίζουν ανυπέρβλητη δυσκολία στην εφαρμογή των γνώσεών τους, στην πραγματική ζωή.
Δεν προκαλεί έκπληξη ότι σήμερα στη ρωσική κοινωνία υπερισχύει μια επικριτική διάθεση για το σύστημα εκπαίδευσης. Αξίζει, όμως, να δούμε πώς αντιμετωπίζεται το ρωσικό σύστημα στο εξωτερικό. Για παράδειγμα, σύμφωνα με τα αποτελέσματα πρόσφατης έρευνας που έγινε για το βρετανικό περιοδικό Economist, το σύστημα εκπαίδευσης της Ρωσίας κατέλαβε την εικοστή θέση στον κατάλογο των καλύτερων εκπαιδευτικών συστημάτων στον κόσμο.
Πάλη για τις μεταρρυθμίσεις
Σύμφωνα με τους συντάκτες της μελέτης, οι κυβερνήσεις στις χώρες αυτές δίνουν μεγάλο βάρος στον συγκεκριμένο τομέα και το κυριότερο, έχουν παραδοσιακά υψηλή κουλτούρα, στο χώρο της Παιδείας.
Και πράγματι, αν το θέμα της αναβάθμισης της ποιότητας της παιδείας ήταν γενικά αδιάφορο, τότε λογικά, το σχετικό νομοσχέδιο δεν θα είχε μετατραπεί σε μια «πάλη χωρίς κανόνες» ανάμεσα στους υποστηρικτές και τους αντιπάλους των μεταρρυθμίσεων.
Τα αποτελέσματα των διεθνών αξιολογήσεων σχολικής εκπαίδευσης PIRLS (Progress in International Reading Study) και TIMSS (Trends in Mathematics and Science Study) ενισχύουν αναμφίβολα τις θέσεις των υποστηρικτών.
Αυτές οι έρευνες ευρείας κλίμακας διεξάγονται κάθε μερικά χρόνια στις περισσότερες ανεπτυγμένες χώρες. Τα στοιχεία τους δίνουν μια πολύ σαφή εικόνα για την κατάσταση στην οποία βρίσκεται το σύστημα εκπαίδευσης σε διάφορα κράτη.
Η PIRLS αξιολογεί την ευχέρεια των μαθητών των πρώτων τάξεων του δημοτικού στην ανάγνωση και κατανόηση του κειμένου. Η TIMSS, το επίπεδο των γνώσεων των μαθητών της τετάρτης δημοτικού και της δευτέρας γυμνασίου στα μαθηματικά και τη φυσική.
Εξαιρετικές επιδόσεις στα μαθηματικά
Τα αποτελέσματα του 2011 δίνουν την αφορμή για να είμαστε υπερήφανοι. Οι Ρώσοι μαθητές των πρώτων τάξεων του δημοτικού κατέλαβαν τη δεύτερη θέση μετά το Χονγκ Κονγκ, επί συνόλου 46 χωρών. Οι μαθητές των επόμενων τάξεων στάθηκαν και αυτοί στο ύψος των περιστάσεων, με εκείνους της τετάρτης τάξης να καταλαμβάνουν την 9η θέση στα μαθηματικά, ξεπερνώντας τις ΗΠΑ, την Ολλανδία, τη Δανία, τη Γερμανία, την Αυστρία και τη Σουηδία. Ενώ εκείνοι της δευτέρας γυμνασίου ήρθαν έκτοι, αφήνοντας πίσω τους τις ΗΠΑ και όλες τις ευρωπαϊκές χώρες. Πάνω από αυτούς βρέθηκαν μόνο οι χώρες του Ειρηνικού.
Όσον αφορά το επίπεδο εκπαίδευσης στις πρώτες τάξεις του σχολείου, η Ρωσία βρίσκεται στις κορυφαίες θέσεις όλα τα τελευταία χρόνια, ωστόσο, τα αποτελέσματα των μαθητών του γυμνασίου αποτέλεσαν μια μεγάλη έκπληξη. Οι τελευταίοι, κατάφεραν να βελτιώσουν τους συντελεστές τους στα μαθηματικά κατά 27 ολόκληρες θέσεις. Όπως αναφέρει η Γκαλίνα Κοβαλιόβα, η οποία είναι διευθύντρια του Κέντρου αξιολόγησης της εκπαιδευτικής ποιότητας στη Ρωσική Ακαδημία Εκπαίδευσης, πρόκειται για την μεγαλύτερη άνοδο από όλες τις άλλες χώρες.
Τον θετικό ρόλο της σε αυτό έπαιξε η καθιέρωση πριν από δύο χρόνια των ενιαίων κρατικών εξετάσεων στα μαθηματικά, από το αποτέλεσμα των οποίων ο απόφοιτος μπορεί να εισαχθεί χωρίς εξετάσεις σε ΑΕΙ. Να σημειωθεί ωστόσο, ότι όλο αυτό το διάστημα η συγκεκριμένη καινοτομία προκαλεί επικρίσεις και συζητήσεις.
Πρόβλημα στην πρακτική εφαρμογή
Ωστόσο, ακόμη είναι νωρίς, για να επαναπαυθούμε στις δάφνες μας. Σύμφωνα με τα αποτελέσματα μιας άλλης έγκυρης διεθνούς έρευνας, της PISA (Programme for International Student Assessment), η οποία αξιολογεί τις γνώσεις των 15χρονων μαθητών, οι ρωσικοί συντελεστές εδώ βρίσκονται κάτω από τον μέσο όρο.
Το τέχνασμα αυτής της έρευνας είναι ότι δεν αξιολογεί μόνο το επίπεδο γνώσεων, αλλά και την ικανότητα πρακτικής χρήσης τους στη ζωή. Για παράδειγμα, στα τεστ του 2009 η πέτρα του σκανδάλου για τους Ρώσους μαθητές ήταν η άσκηση με τους πιγκουίνους.
Το πρόβλημα προϋπέθετε να εξηγηθούν οι αιτίες της μείωσης του αριθμού τους. Και για τον λόγο αυτό έπρεπε μέσω των κατάλληλων λέξεων αναζήτησης να βρεθούν στο διαδίκτυο οι σχετικές έρευνες. Οι επιδόσεις στην άσκηση ήταν καταστροφικές, καθώς διαπιστώθηκε ότι οι ρώσοι μαθητές έχουν περιορισμένες δεξιότητες στην αναζήτηση και ανάλυση των απαραίτητων πληροφοριών. Τον φετινό Απρίλιο οι ασκήσεις της PISA επαναλήφθηκαν, και τα αποτελέσματά τους θα γίνουν γνωστά στις αρχές του 2013.
Νέα πρότυπα εκπαίδευσης
Φαίνεται όμως ότι οι πραγματικές αλλαγές θα πρέπει να αναμένονται μελλοντικά, όταν θα αποδώσει τους καρπούς της η εισαγωγή στα ρωσικά σχολεία των νέων προτύπων εκπαίδευσης. Στα πλαίσια αυτά προβλέπεται να δοθεί μεγάλη έμφαση στα προσωπικά προγράμματα των μαθητών. Αυτός θα είναι και ο αληθινός συνδυασμός της θεωρίας με την πράξη.
Έναν ξεχωριστό στόχο αποτελεί και η εργασία με τα παιδιά που διαθέτουν αυξημένο ταλέντο. Όπως ανέφερε η Γκαλίνα Κοβαλιόβα, στη ρωσική περιφέρεια Τσουβάσια έχει ήδη ξεκινήσει ένα πιλοτικό πρόγραμμα παρακολούθησης της προόδου των μαθητών στις πρώτες τάξεις. Ο βασικός σκοπός είναι ο προσδιορισμός των πιο προικισμένων παιδιών και η ενασχόληση μαζί τους σε ατομικό επίπεδο.
http://rbth.gr/articles/2012/12/26/ypsile_epidosei_stin_ekpaideysi_18997.html
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου