Ερωτηματικά ως προς τον τρόπο που αντιλαμβάνεται το Υπουργείο Δια Βίου κλπ την εκπαιδευτική πραγματικότητα δημιουργεί η σημερινή του ανακοίνωση.
Όχι ότι δεν περιλαμβάνει ορθές θέσεις, τις οποίες εδώ και χρόνια κραυγάζει η εκπαιδευτική κοινότητα, ότι δηλαδή είναι ανεπίτρεπτη η ατιμωρησία για τις φθορές σε υλικό και σε διδακτικό χρόνο, ή ότι η κατάσταση αυτή στερεί από τον εκπαιδευτικό το δικαίωμά του στην εργασία και στην διδασκαλία.
Το πρόβλημα με την εν λόγω ανακοίνωση όμως έχει τρεις βασικές διακριτές συνιστώσες:
1) Αλαζονική υποκρισία. Είναι απαράδεκτο να εγκαλεί ο εγκαλούμενος. Τουλάχιστο σε αυτό το ύφος. Τα προβλήματα με τα βιβλία (που δεν υπάρχουν) ή με την αναμενόμενη "κατάψυξη" λόγω της διαφαινόμενης αδυναμίας των σχολικών επιτροπών για προμήθεια πετρελαίου θέρμανσης καθιστούν την παρούσα "κυβέρνηση" υπεύθυνη για την ποσοτική ΚΑΙ ποιοτική απώλεια πολλών διδακτικών ωρών. Μήπως σκέφτεται να μεταφέρει τις καλοκαιρινές διακοπές στον Χειμώνα; Το ύφος της ανακοινώσεως δείχνει ότι το Υπουργείο δεν (θέλει να) συναισθάνεται τις ευθύνες που το βαραίνουν, και που δικαιολογούν εν μέρει την αγανάκτιση του μαθητικού κόσμου.
2) Ασχετίλα με την παιδευτική πράξη. Η αναπλήρωση των χαμένων διδακτικών ωρών από μόνη της είναι απλώς μια λογιστική ενέργεια, που μπορεί και να στερείται νοήματος. Αυτό που χανεται σε μια κατάληψη δεν είναι μόνο οι πολύτιμες διδακτικές ώρες, αλλά και κάτι σημαντικότερο. Χάνεται η αίσθηση τής απρόσκοπτης λειτουργίας και της εύρυθμης συνέχειας τής σχολικής ζωής. Και αυτό δεν αναπληρώνεται. Για να μην αναφέρουμε ότι η μέχρι τώρα εμπειρία από τις (αναγκαίες ίσως) αναπληρώσεις τις ακυρώνει στην πράξη λόγω ισχνής παρουσίας τών μαθητών κατά τις περιόδους τών διακοπών.
Λιγότερα ερωτηματικά δημιουργεί η ανακοίνωση της ΟΛΜΕ. Η ίδια στερεότυπη φρασεολογία πάντα, αν και η εκφραζόμενες απόψεις είναι μάλλον πιο σοβαρές από ό,τι μας έχει συνηθίσει.
Κανένα ερωτηματικό, τέλος, δεν αφήνει η εντολή της εισαγγελίας του Αρείου Πάγου...
«Θα αναπληρώνονται οπωσδήποτε οι διδακτικές ώρες που δεν πραγματοποιούνται λόγω καταλήψεων», αναφέρει εγκύκλιος που εστάλη σήμερα σε όλα τα σχολεία της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, επισυνάπτοντας τη σχετική υπουργική απόφαση. Απευθυνόμενο το υπουργείο στους εκπαιδευτικούς, τους καλεί, «να προχωρήσετε άμεσα στις απαραίτητες ενέργειες, για να κινηθεί η διαδικασία που προβλέπεται στη σχετική Υ.Α., ώστε η κάθε σχολική μονάδα να προβεί σε πρόταση για τον προγραμματισμό της αναπλήρωσης των μαθημάτων που δεν πραγματοποιούνται».
Εξάλλου σε σημερινή ραδιοφωνική της συνέντευξη η υπουργός Παιδείας Α. Διαμαντοπούλου, προειδοποίησε ότι θα υπάρχει πλέον και αστική ευθύνη για τις φθορές στα σχολεία αλλά προβλέπονται και πειθαρχικές ποινές:
«Σήμερα στείλαμε εγκύκλιο -υπενθύμιση παλαιότερης εγκυκλίου- σε όλα τα σχολεία για την αναπλήρωση μαθημάτων γιατί δεν νοείται να χάνεται ούτε μία ώρα μαθήματος. Όταν υπάρχει κατάληψη θα υπάρχει και αναπλήρωση μέσα στο Σαββατοκύριακο. Αν δεν φτάνει το Σαββατοκύριακο θα γίνει μάθημα και τα Χριστούγεννα και όπου δεν υπάρχει αναπλήρωση θα υπάρξει διεύρυνση του διδακτικού έτους ακόμα και αναβολή των εισαγωγικών εξετάσεων. Επίσης θα υπάρχει πλέον αστική ευθύνη όταν υπάρχουν φθορές στα σχολεία. Δεν μπορεί κανείς να θεωρεί ότι έτσι απλά μπορεί μπαίνει λουκέτο στο σχολείο ή να το καταστρέφει και να μην κινείται καμία διαδικασία.
Όταν ένα σχολείο είναι σε κατάληψη, οι εκπαιδευτικοί δεν δουλεύουν, πληρώνονται όμως κανονικά και οι μαθητές δεν πηγαίνουν στα μαθήματά τους, χωρίς να θεωρείται όμως ότι αυτό είναι κάτι φοβερό. Κανείς σε αυτήν τη χώρα δεν θεωρεί σημαντικό να χάνει ένα παιδί τα μαθήματά του, να μην πηγαίνει στην τάξη και να μην συμμετέχει στην εκπαιδευτική διαδικασία. Αυτό για δεκαετίες ήταν αποδεκτό από τον εκπαιδευτικό κόσμο δημιουργώντας έτσι συνειδήσεις σε κάποιους εκπαιδευτικούς. Φυσικά υπάρχουν και εκπαιδευτικοί οι οποίοι λήγουν τις καταλήψεις σε μία μέρα γιατί αναγνωρίζουν τη σημασία του μαθήματος. Υπάρχουν Διευθυντές που δεν επιτρέπουν να γίνουν καταλήψεις στα σχολεία τους, «μπαίνουν μπροστά» και ανοίγουν τα σχολεία.
Το σχολείο έχει και πειθαρχικές ποινές. Πρέπει να καταλάβουμε ότι αυτού του είδους οι ποινές δεν είναι αυταρχισμός, είναι η λειτουργία μιας κοινωνίας. Υπάρχουν κανόνες, υπάρχουν Νόμοι που πρέπει να εφαρμοστούν. Καταλαβαίνω ότι υπάρχουν προβλήματα στα σχολεία,- πολλά προβλήματα για τα οποία είναι υπεύθυνο το Υπουργείο και η πολύ δύσκολη κατάσταση που ζούμε σήμερα- θα πρέπει όμως εκπαιδευτικοί, γονείς, μαθητές και το Υπουργείο να κάνουμε ό,τι μπορούμε για να πάνε καλύτερα τα πράγματα».
Όταν ένα σχολείο είναι σε κατάληψη, οι εκπαιδευτικοί δεν δουλεύουν, πληρώνονται όμως κανονικά και οι μαθητές δεν πηγαίνουν στα μαθήματά τους, χωρίς να θεωρείται όμως ότι αυτό είναι κάτι φοβερό. Κανείς σε αυτήν τη χώρα δεν θεωρεί σημαντικό να χάνει ένα παιδί τα μαθήματά του, να μην πηγαίνει στην τάξη και να μην συμμετέχει στην εκπαιδευτική διαδικασία. Αυτό για δεκαετίες ήταν αποδεκτό από τον εκπαιδευτικό κόσμο δημιουργώντας έτσι συνειδήσεις σε κάποιους εκπαιδευτικούς. Φυσικά υπάρχουν και εκπαιδευτικοί οι οποίοι λήγουν τις καταλήψεις σε μία μέρα γιατί αναγνωρίζουν τη σημασία του μαθήματος. Υπάρχουν Διευθυντές που δεν επιτρέπουν να γίνουν καταλήψεις στα σχολεία τους, «μπαίνουν μπροστά» και ανοίγουν τα σχολεία.
Το σχολείο έχει και πειθαρχικές ποινές. Πρέπει να καταλάβουμε ότι αυτού του είδους οι ποινές δεν είναι αυταρχισμός, είναι η λειτουργία μιας κοινωνίας. Υπάρχουν κανόνες, υπάρχουν Νόμοι που πρέπει να εφαρμοστούν. Καταλαβαίνω ότι υπάρχουν προβλήματα στα σχολεία,- πολλά προβλήματα για τα οποία είναι υπεύθυνο το Υπουργείο και η πολύ δύσκολη κατάσταση που ζούμε σήμερα- θα πρέπει όμως εκπαιδευτικοί, γονείς, μαθητές και το Υπουργείο να κάνουμε ό,τι μπορούμε για να πάνε καλύτερα τα πράγματα».
Εντολή του Εισαγγελέα Αρείου Πάγου για τις καταλήψεις
Στο μεταξύ, εντολή για τη διενέργεια προκαταρκτικής έρευνας σε όλα τα σχολεία που τελούν υπό κατάληψη έδωσε ο εισαγγελέας του Αρείου Πάγου, Ι.Τέντες. Σύμφωνα με την εντολή, που απεστάλη στους εισαγγελείς όλης της χώρας, οι αρχές καλούνται να ερευνήσουν εάν διαπράττονται τα αδικήματα της διατάραξης κοινής ειρήνης, απρόκλητης φθοράς και κλοπής και εάν διαπράττεται σε περιπτώσεις παρατεταμένης εγκληματικής συμπεριφοράς από νέους το αδίκημα της παραμέλησης ανηλίκων από τους γονείς τους. Χαρακτηρίζεται «αυτονόητη η επέμβαση των αστυνομικών αρχών σε περιπτώσεις που διαπράττονται αδικήματα σε σχολεία που βρίσκονται υπό κατάληψη».
Επίσης ο κ. Τέντες διευκρινίζει ότι σε εξαιρετικές περιπτώσεις που πραγματοποιούνται καταστροφές στα σχολεία, πρέπει να παραπέμπονται στο Αυτόφωτο οι εξωσχολικοί ενήλικες δράστες. Αντίθετα, η αυτόφωρη διαδικασία σε βάρος ανήλικων μαθητών πρέπει να αποφεύγεται. Στο πνεύμα υλοποίησης των εντολών για την έννομη τάξη, ζητείται η συμβολή των εκπαιδευτικών σε όποιες έρευνες γίνουν σε σχολεία.
Επίσης ο κ. Τέντες διευκρινίζει ότι σε εξαιρετικές περιπτώσεις που πραγματοποιούνται καταστροφές στα σχολεία, πρέπει να παραπέμπονται στο Αυτόφωτο οι εξωσχολικοί ενήλικες δράστες. Αντίθετα, η αυτόφωρη διαδικασία σε βάρος ανήλικων μαθητών πρέπει να αποφεύγεται. Στο πνεύμα υλοποίησης των εντολών για την έννομη τάξη, ζητείται η συμβολή των εκπαιδευτικών σε όποιες έρευνες γίνουν σε σχολεία.
Καταγγελία της ΟΛΜ
Στο μεταξύ, κρούσματα αυθαιρεσίας από ορισμένους διευθυντές σχολείων, υποδιευθυντές και «αγανακτισμένους» γονείς, οι οποίοι μάλιστα «συνεργάζονται» σε βάρος των μαθητών που συμμετέχουν στις καταλήψεις, κατήγγειλε την Πέμπτη το ΔΣ της ΟΛΜΕ.
Μεταξύ άλλων τονίζει: «Οι απειλές, οι προπηλακισμοί και η σωματική βία σε βάρος μαθητών είναι απαράδεκτες από παιδαγωγική άποψη και όσοι προβαίνουν σε τέτοιες ενέργειες δεν έχουν καμία θέση στο δημόσιο σχολείο» επισημαίνει.
«Το ΔΣ της ΟΛΜΕ θεωρεί ότι ηθικά υπεύθυνο για την απαράδεκτη αυτή κατάσταση είναι το υπουργείο Παιδείας, που με την εγκύκλιο, που απέστειλε στις 20/9/2011, βαφτίζει "πρόληψη και παιδαγωγική αντιμετώπιση" την καταστολή των μαθητικών αγώνων, καλλιεργεί τον "κοινωνικό αυτοματισμό", το διαίρει και βασίλευε, επιδιώκει να στρέψει τους γονείς ενάντια στα παιδιά. Και ακόμη ονομάζει "δυσλειτουργία" τον αγώνα των μαθητών ενάντια στα προβλήματα που η ίδια η κυβέρνηση δημιούργησε».
«Το ΔΣ της ΟΛΜΕ θεωρεί ότι ηθικά υπεύθυνο για την απαράδεκτη αυτή κατάσταση είναι το υπουργείο Παιδείας, που με την εγκύκλιο, που απέστειλε στις 20/9/2011, βαφτίζει "πρόληψη και παιδαγωγική αντιμετώπιση" την καταστολή των μαθητικών αγώνων, καλλιεργεί τον "κοινωνικό αυτοματισμό", το διαίρει και βασίλευε, επιδιώκει να στρέψει τους γονείς ενάντια στα παιδιά. Και ακόμη ονομάζει "δυσλειτουργία" τον αγώνα των μαθητών ενάντια στα προβλήματα που η ίδια η κυβέρνηση δημιούργησε».
How do you feel John?
ΑπάντησηΔιαγραφήAs always!
Παλιότερα είχαμε μόνο την "αναπλήρωση της ύλης" (όπως και στις απεργίες). Εδώ και λίγα χρόνια έχουμε και την ποινική διάσταση των καταλήψεων. Που σαι Καϊάφα να μαντάρεις τα ιμάτιά σου. Από την άλλη, καθηγητές, συνδικαλιστές στα τροπάριά τους.
2010 Καταλήψεις (ΣΚΑΪ): "Βασικά αιτήματα δεν υπάρχουν"
2007 Η κατεπείγουσα αναπλήρωση και οι εκπαιδευτικές επισκέψεις
Κι ύστερα σου λένε δεν υπάρχει διακομματική ή άλλου τύπου συναίνεση στην Ελλάδα..., όταν ακόμα και η "δημοσιογραφία" συμπίπτει με όλες τις κυβερνήσεις, ενώ όλες οι αντιπολιτεύσεις συμπίπτουν κι αυτές μεταξύ τους.
Ο ρόλος προσδιορίζει (σχεδόν πάντα) την άποψη και όλοι παραμένουν (μονότονα) σταθεροί στις θέσεις τους.