Ξένοι φοιτητές στη Ρωσία. Πού και τι σπουδάζουν όσοι προτιμούν τα ρωσικά ΑΕΙ. Τι έχει μείνει από το – αξεπέραστο για πολλούς – σοβιετικό εκπαιδευτικό σύστημα στη σημερινή τριτοβάθμια διδασκαλία. Τέλος, πώς η Ρωσία κατάφερε να διατηρήσει την υψηλή ποιότητα της εκπαίδευσης και το σωστό ακαδημαϊκό προσανατολισμό στο σημερινό σύστημα Ανώτερης Εκπαίδευσης της χώρας; Για όλα τα παραπάνω μιλάει στη RBTH, ο πρύτανης ενός από τα διασημότερα διεθνή Ακαδημαϊκά Ιδρύματα με φοιτητές από 147 χώρες του πλανήτη, του Ρωσικού Πανεπιστημίου Φιλίας των Λαών στη Μόσχα.
Η συνέντευξη του κ. Βλαντίμιρ Φιλίπποφ έχει ως εξής:
ΕΡ: Τι έχει αλλάξει στην εκπαιδευτική διαδικασία στο ΡΠΦΛ σε σχέση με τη σοβιετική περίοδο;
ΑΠ: Στη σοβιετική εποχή, δηλαδή 30-40 χρόνια πριν, η ανώτερη εκπαίδευση σε όλες τις χώρες ήταν αρκετά ελιτίστικη. Κατά τη διάρκεια των τελευταίων 20 χρόνων, έχουν συντελεστεί σημαντικές αλλαγές σε παγκόσμιο επίπεδο και η τριτοβάθμια εκπαίδευση σήμερα είναι πιο «λαϊκή», πιο προσιτή σε ευρύτερες κοινωνικές μάζες. Όπως γνωρίζετε, η ποιότητα στη «μαζική παραγωγή» πτυχιούχων είναι πάντα διαφορετική: Κάπου είναι σε πιο υψηλό επίπεδο, κάπου κοντά στο μέσο όρο, σε μερικές δε περιπτώσεις, βρίσκεται σε χαμηλά επίπεδα.
Τα ρωσικά διπλώματα σε πολλούς επιστημονικούς κλάδους, όπως στις τεχνικές και τις φυσικομαθηματικές επιστήμες και στην ιατρική, συνεχίζουν να απολαμβάνουν της διεθνούς ακαδημαϊκής αναγνώρισης. Στη Ρωσία ισχύουν τα κρατικά – αυστηρών προδιαγραφών - πρότυπα σε όλο το φάσμα των διαδικασιών της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης. Σε αντίθεση με άλλες χώρες, που εφαρμόζονται τα επονομαζόμενα «πανεπιστημιακά πρότυπα».
Τα επίπεδα τριτοβάθμιας εκπαίδευσης
Για παράδειγμα, όταν στη Ρωσία πέρασαν στο διπλό σύστημα «bachelor –master», τα αρμόδια στελέχη οργάνωσης της ακαδημαϊκής διαδικασίας, αποφάσισαν να αναλύσουν διεξοδικά την παγκόσμια εμπειρία. Ειδικότερα, για την ειδίκευση «δημοσιογραφία», μελετήθηκε η κατάσταση που ισχύει σε 19 αμερικανικά πανεπιστήμια. Θέλαμε, στη Ρωσία, να γνωρίζουμε τι ακριβώς πρέπει να διδάξουμε στους μελλοντικούς δημοσιογράφους. Αποδείχθηκε, ότι σε αυτά τα πανεπιστήμια, υπάρχουν μόνο δύο κοινά μαθήματα ειδικότητας στο σύνολο των σπουδών που αφορούν στη δημοσιογραφία. Το πρώτο μάθημα, είναι η αγγλική γλώσσα και το δεύτερο, η ιστορία των Ηνωμένων Πολιτειών. Όλα τα άλλα μαθήματα ειδικότητας, διαφέρουν. Στη Ρωσία όμως, υπάρχει κάποια εγγύηση ποιότητας και προγραμματισμός σπουδών που αναφέρει ότι θα πρέπει να διδαχθούν συγκεκριμένα μαθήματα με προκαθορισμένο αριθμό ωρών διδασκαλίας.
ΕΡ: Τι γίνεται με τα στελέχη που είναι αρμόδια για τη συμμόρφωση της διαδικασίας με τα πρότυπα; Πως διασφαλίζεται η ποιότητα διδασκαλίας που αναφέρατε;
ΑΠ: Υπήρχαν προβλήματα με το ειδικευμένο προσωπικό στον κλάδο των ανθρωπιστικών επιστημών, ιδιαίτερα μετά τη δεκαετία του 1990. Όσον αφορά στις θετικές επιστήμες, τα μαθηματικά, τη φυσική και τη χημεία, εκεί, ευτυχώς είχαμε αρκετές και καλές εφεδρείες. Έχουμε αρκετούς εξειδικευμένους καθηγητές στις φυσικομαθηματικές επιστήμες και στις ειδικεύσεις των μηχανικών.
Σύνδεση σπουδών-εργασίας
ΕΡ: Πως συνδέεται το Πανεπιστήμιο με την αγορά εργασίας, και τις πραγματικές ανάγκες της κοινωνίας;
ΑΠ: Στο ΡΠΦΛ, την τρέχουσα ακαδημαϊκή χρονιά σπουδάζουν φοιτητές από 147 χώρες. Σαν πρύτανης του Ιδρύματος, δεν μπορώ να υπολογίσω επακριβώς τις ανάγκες 147 χωρών του κόσμου, γι’ αυτό πρέπει να διασφαλίζω ότι θα δώσουμε σε όλους τους φοιτητές του Πανεπιστημίου τις πιο βασικές γνώσεις. Για να μπορέσουν μετά την αποφοίτησή τους από το ΡΠΦΛ, επιστρέφοντας στην πατρίδα τους, να εργαστούν σε κάθε τομέα της οικονομίας και της δημόσιας διοίκησης, στα σχολεία και στα πανεπιστήμια και φυσικά, στις ιδιωτικές επιχειρήσεις. Το πλεονέκτημα μιας καλής πανεπιστημιακής εκπαίδευσης είναι η θεμελιώδης ακαδημαϊκή βάση στην οποία στηρίζεται.
ΕΡ: Ποιά είναι η σχέση μεταξύ της καριέρας και της εκπαίδευσης; Χρησιμοποιείτε κατάλληλα το δυναμικό των νέων μυαλών του Πανεπιστημίου; Διότι, πέραν όλων των άλλων, το ΡΠΦΛ είναι ένα μεγάλο διεθνές εργαστήριο.
ΑΠ: Το ΡΠΦΛ, είναι πραγματικά ένα μοναδικό εργαστήριο, όπου οι μαθητές αποκτούν εμπειρία εργασίας και ζωής, δουλεύοντας μέσα σε διεθνείς ομάδες. Ιδιαίτερα σημαντική, είναι η εμπειρία της αλληλεπίδρασης μεταξύ διαφορετικών θρησκειών, πολιτισμών και φυλών. Κατακτώντας τις ακαδημαϊκές και επαγγελματικές γνώσεις που χρειάζονται, οι φοιτητές κερδίζουν ταυτόχρονα, ίσως το πιο σημαντικό απόκτημα στη ζωή ενός ατόμου: Την επαφή με φίλους και μελλοντικούς συναδέλφους από δεκάδες χώρες.
ΕΡ: Ποιό είναι το ποσοστό των ρώσων πολιτών μεταξύ των φοιτητών;
ΑΠ: Στη σοβιετική εποχή, στο Πανεπιστήμιο μας, η αναλογία στους φοιτητές ήταν 70% αλλοδαποί και 30% σοβιετικοί πολίτες. Σήμερα, το αντίθετο: Η αναλογία είναι 70 - 30 Ρώσοι και ξένοι φοιτητές, αντίστοιχα. Από τους Ρώσους, μόνο το 30% σπουδάζουν με έξοδα του κρατικού προϋπολογισμού. Το υπόλοιπο 70%, καταβάλλει δίδακτρα για τις σπουδές του. Αυτό σημαίνει, ότι υπάρχει μεγάλη ζήτηση για υψηλού επιπέδου εκπαίδευση στην κοινωνία, ιδίως στην καλή γνώση των ξένων γλωσσών. Σε αυτό το πλαίσιο, έχουμε προβλέψει τις μελλοντικές μας ανάγκες και έχουμε θέσει ένα πολύ βασικό εκπαιδευτικό στόχο: Την αποφοίτηση από το Πανεπιστήμιο σε οποιαδήποτε ειδικότητα, με την πιστοποιημένη γνώση τουλάχιστον δύο ξένων γλωσσών.
ΕΡ: Παραδίδονται διαλέξεις, σε ξένες γλώσσες;
ΑΠ: Έχουμε αναπτύξει προγράμματα μάστερ στα αγγλικά και στα ισπανικά. Έχουμε ομάδες φοιτητών που διδάσκονται από το πρώτο μέχρι το τελευταίο έτος σπουδών μόνο στα αγγλικά, ακόμη και στην Ιατρική Σχολή.
ΕΡ: Ποια είναι η διαδικασία εισαγωγής ξένων φοιτητών στο Πανεπιστήμιο; Μετά από εξετάσεις, ή μπορεί να έρθει για να σπουδάσει στο ΡΠΦΛ, οποιοσδήποτε ξένος απόφοιτος δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης που έχει τη δυνατότητα να πληρώνει δίδακτρα;
ΑΠ: Στη σοβιετική εποχή, όταν έπαιζε μεγάλο ρόλο η πολιτική ιδεολογία, δεχόμασταν φοιτητές που είχαν συστήσει τα (φιλικά προσκείμενα προς το ΚΚΣΕ) ξένα κόμματα. Τώρα υπάρχει μια ειδική επιτροπή του Υπουργείου Παιδείας και Επιστημών της Ρωσίας, η οποία εξετάζει την κάθε περίπτωση ξένου υποψήφιου φοιτητή που θέλει να έρθει να σπουδάσει δωρεάν (με υποτροφία που χρεώνεται στις δαπάνες του ρωσικού κρατικού προϋπολογισμού), ξεχωριστά. Οι προϋποθέσεις εισαγωγής στο Πανεπιστήμιο, είναι η επίτευξη μιας βαθμολογίας 70/100 στη βάση του σχολικού προγράμματος.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου